Woon- en leefklimaat | Bedragen x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Taakveld | Omschrijving | Primitieve begroting 2019 | Gewijzigde begroting 2019 | Rekening 2019 | Afwijking | |
2.1 | Verkeer, wegen en water | lasten | 2.441 | 2.378 | 2.313 | 65 |
baten | 54 | 54 | 102 | 48 | ||
saldo | -2.387 | -2.324 | -2.211 | 113 | ||
2.3 | Recreatieve Havens | lasten | 5 | 5 | 5 | |
baten | 1 | 1 | ||||
saldo | -5 | -5 | -4 | 1 | ||
5.4 | Musea | lasten | 20 | 20 | 18 | 1 |
baten | 1 | 1 | -1 | |||
saldo | -18 | -18 | -18 | |||
5.5 | Cultureel erfgoed | lasten | 81 | 121 | 68 | 53 |
baten | 12 | 12 | 32 | 20 | ||
saldo | -69 | -109 | -37 | 73 | ||
5.6 | Media | lasten | 362 | 362 | 361 | 1 |
baten | ||||||
saldo | -362 | -362 | -361 | 1 | ||
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | lasten | 1.747 | 2.345 | 2.768 | -423 |
baten | 75 | 75 | 71 | -3 | ||
saldo | -1.672 | -2.270 | -2.696 | -426 | ||
7.4 | Milieubeheer | lasten | 1.110 | 1.112 | 1.133 | -21 |
baten | 1 | 1 | ||||
saldo | -1.110 | -1.112 | -1.132 | -20 | ||
8.1 | Ruimtelijke Ordening | lasten | 605 | 624 | 676 | -52 |
baten | 56 | 56 | 414 | 359 | ||
saldo | -549 | -568 | -261 | 307 | ||
8.3 | Wonen en bouwen | lasten | 266 | 266 | 272 | -7 |
baten | 771 | 771 | 583 | -188 | ||
saldo | 505 | 505 | 310 | -195 | ||
0.10.3 | Mutaties reserves programma 3 | lasten | 75 | 254 | 604 | -350 |
baten | 249 | 1.336 | 1.678 | 342 | ||
saldo | 174 | 1.082 | 1.074 | -8 | ||
Totaal programma | lasten | 6.711 | 7.486 | 8.219 | -733 | |
baten | 1.218 | 2.304 | 2.882 | 578 | ||
saldo | -5.494 | -5.182 | -5.337 | -155 |
Analyse verschillen
2.1 Verkeer, wegen en water (voordeel + 113.000)
Verzoeken inwoners (voordeel + 23.000 incidenteel)
Er wordt structureel € 23.000 gereserveerd voor wegen om snel in te kunnen spelen op verzoek van inwoners. Dit jaar is er geen gebruik gemaakt van dit budget.
Leges onderhoud verharde wegen (voordeel + 35.000 incidenteel)
Afhankelijk van de hoeveelheid aanvragen krijgen we leges voor nutstracés. Vanwege veel woningbouw in 2019 zijn er veel tracés aangelegd.
Incidenteel onderhoud (voordeel + 17.000 incidenteel)
In de begroting zijn we er nog vanuit gegaan dat deze kosten via de voorziening onderhoud wegen gedekt waren. Volgens de financiële regelgeving (BBV) kan alleen groot onderhoud ten laste gebracht worden aan deze voorziening en zijn deze kosten verantwoord op deze post. Dit leidt tot een nadeel van € 33.000. Daar tegenover staat dan dat er € 50.000 minder gedoteerd hoeft te worden aan de voorziening onderhoud wegen. Dit leidt tot een voordeel van € 50.000.
Kapitaallasten krediet bomentoezicht aanleg glasvezel buitengebied (nadeel - 32.000 incidenteel)
Dit is een administratieve correctie voortvloeiende uit 2018.
Kapitaallasten (voordeel + 30.000 incidenteel)
Doordat begrotingstechnisch rekening is gehouden met 1% rentedoorrekening en in de werkelijkheid 0,5% rente doorrekening is doorgevoerd vanwege nacalculatie, ontstaat er een voordeel op dit taakveld.
5.5 Cultureel erfgoed (voordeel + 73.000)
Subsidies molens (voordeel + 19.000 incidenteel)
We zijn altijd op zoek naar subsidies voor monumenten. In dit geval is extra subsidie gevonden bij de provincie voor de molens.
Kapitaallasten krediet actualisatie erfgoedbeleid (voordeel + 39.000 incidenteel)
Doordat het krediet voor een groot deel doorschuift naar 2020 ontstaat hier een voordeel. Dit krediet was gedekt door de reserve incidenteel beleid en laat daar een nadeel zien. Zodat het budgetneutraal is voor deze jaarrekening.
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie (nadeel - 426.000)
Extra maaiwerk bermen en sloten (nadeel - 23.000 incidenteel)
Door extra noodzakelijk onderhoud in de vorm van extra maaiwerk, het verwijderen van duikers en het opschonen van bermsloten is hier een overschrijding ontstaan. Dit extra werk is niet altijd even goed van te voren in te schatten en loopt soms ook door de ‘jaargrens heen’. Dit leidt het ene jaar tot een overschot (zoals in 2018) en het andere jaar tot een overschrijding.
Bomenbeheer (nadeel - 65.000 incidenteel)
Door de voorjaarsstorm van 2019 was er veel schade aan bomen en zijn er extra kosten gemaakt voor het snoeien en rooien van bomen en het ruimen van materiaal. Op sommige plaatsen waren rijen met populieren zo beschadigd, dat er extra bomenrijen zijn verwijderd om gevaarlijke situaties en schade bij een volgende storm te voorkomen. Daarnaast zijn er, als gevolg van het faillissement in 2018 van de aannemer die zorg droeg voor het bomenonderhoud, werkzaamheden doorgeschoven naar 2019.
Kapitaallasten krediet uitvoering natuur- en landschapsprojecten (nadeel - 343.000 incidenteel)
Dit is een krediet uit 2013 waar de kapitaallasten begrotingstechnisch niet begroot waren in 2019. Dit krediet wordt gedekt uit de reserve kwaliteitsverbetering en laat daar een voordeel zien, zodat deze mutatie budgetneutraal is.
Kapitaallasten krediet speelruimteplan 2019 (voordeel + 35.000 incidenteel)
Dit krediet is doorgeschoven naar 2020. Daarom vervalt deze kapitaallast in 2019. Dit krediet was gedekt door de reserve incidenteel beleid en laat daar een nadeel zien. Zodat deze mutatie budgetneutraal is.
7.4 Milieubeheer (nadeel - 20.000)
Kapitaallasten krediet uitwerking visie duurzaamheid (nadeel - 21.000 incidenteel)
Dit is een krediet uit 2013 waar de kapitaallasten begrotingstechnisch niet begroot waren in 2019. Dit krediet wordt gedekt door de reserve duurzaamheid en laat daar een voordeel zien, zodat deze mutatie budgetneutraal is.
8.1 Ruimtelijk domein (voordeel + 307.000)
Kapitaallasten krediet visie buitengebied (nadeel - 37.000 incidenteel)
Dit is een krediet uit 2018 waar de kapitaallasten begrotingstechnisch niet begroot waren in 2019. Dit krediet wordt gedekt door de algemene reserve en laat daar een voordeel zien, zodat deze mutatie budgetneutraal is.
Kapitaallasten krediet uitv reconstructie landschapsinvestering (nadeel - 22.000 incidenteel)
Dit is een oud krediet waarvan de kapitaallasten niet begroot waren in 2019. Dit krediet wordt gedekt door de reserve reconstructiewet en laat daar een voordeel zien, zodat deze mutatie budgetneutraal is.
Bijdrage landschapsinvesteringsregeling (voordeel + 355.000 incidenteel)
Met de provincie hebben wij een overeenkomst gesloten dat voor iedere ruimte voor ruimtetitel binnen onze gemeente, de provincie € 50.000,00 aan ons afdraagt. Dit bedrag moeten wij investeren in kwaliteitsverbetering van het buitengebied. In 2019 hebben wij deze bijdrage 4 keer ontvangen.
De andere bijdrage van € 155.000 komt voort uit een regeling van ca. 10 jaar geleden waarbij de gemeente zogenaamde BiO-kavels mocht uitgeven. Deze kavels zijn vergelijkbaar met RvR-kavels met dit verschil dat de totale bijdrage ten goede komt van de gemeente. Op basis van die regeling (€ 140.000,00 per kavel geïndexeerd) is er, naast het thans ontvangen bedrag, van nog een kavel een bijdrage te ontvangen. Wanneer die bijdrage kan worden ontvangen is niet bekend omdat deze gelinkt is aan het verkrijgen van een bouwvergunning en de grond nog niet is verkocht. De afspraak is gemaakt dat deze bijdragen gestort worden in de reserve kwaliteitsverbetering buitengebied, zodat het daar een nadeel laat zien vanwege de storting. Deze mutatie is dus budgetneutraal.
8.3 Wonen en bouwen (nadeel - 195.000)
Minder leges bouwvergunningen (nadeel - 189.000 incidenteel)
Als gevolg van de stikstofcrisis en PFAS is de uitgifte van bouwvergunningen vertraagd. Dit heeft er toe geleid dat niet het geraamde bedrag gerealiseerd is. Gezien de oorzaak is gelegen in de stikstofcrisis en PFAS wordt er vanuit gegaan dat dit incidenteel is.
0.10.3 Mutaties reserves programma 3 (nadeel - 8.000)
Algemene reserve voordeel (voordeel + 55.000 incidenteel)
Dit voordeel wordt vooral veroorzaakt door de mutatie op het taakveld 8.1 met betrekking tot het krediet visie buitengebied waar het een nadeel is.
Reserve kwaliteitsverbetering (voordeel + 343.000 incidenteel)
Zie voor een verklaring taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie.
Reserve kwaliteitsverbetering (nadeel - 355.000 incidenteel)
Zie voor een verklaring taakveld 8.1 Ruimtelijk domein.
Reserve reconstructiewet (voordeel + 22.000 incidenteel)
Zie voor een verklaring taakveld 8.1 Ruimtelijk domein
Reserve duurzaamheidsfonds (voordeel + 21.000 incidenteel)
Zie voor een verklaring taakveld 7.4 Milieubeheer
Reserve incidenteel nieuw beleid (nadeel - 74.000 incidenteel)
Zie voor een verklaring taakveld 5.5 Cultureel erfgoed (€ 39.000) en taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie (€ 35.000).