Jaarrekening 2019

1. Burger en bestuur

Taakvelden

Burger en bestuur

Bedragen x € 1.000

Taakveld

Omschrijving

Primitieve begroting 2019

Gewijzigde begroting 2019

Rekening 2019

Afwijking

0.1

Bestuur

lasten

1.896

2.067

2.542

-475

baten

58

58

saldo

-1.896

-2.067

-2.484

-417

0.2

Burgerzaken

lasten

620

581

596

-15

baten

286

173

251

78

saldo

-334

-409

-345

64

7.2

Riolering

lasten

1.558

1.434

1.248

186

baten

2.330

2.229

1.953

-276

saldo

772

794

705

-89

7.3

Afval

lasten

1.623

1.771

1.871

-100

baten

2.011

1.830

1.826

-4

saldo

388

59

-45

-104

0.10.1

Mutaties reserves programma 1

lasten

15

15

baten

491

491

491

saldo

491

476

476

Totaal programma

lasten

5.697

5.868

6.271

-403

baten

5.118

4.722

4.578

-143

saldo

-578

-1.147

-1.693

-546

Analyse verschillen

0.1 Bestuur (nadeel - 417.000)

Actualisering pensioenvoorziening (oud-)wethouders (nadeel - 512.000 incidenteel)
De dotatie aan de voorziening pensioenen (oud)wethouders moet verhoogd worden door lagere rente en doordat de levensverwachting verhoogd is.

Bestuurlijke samenwerking (voordeel + 25.000 incidenteel)
Resultaatbestemming 2018 ontvangen van Metropool regio Eindhoven.

Rekenkamercommissie (voordeel + 43.000 incidenteel)
De gezamenlijke rekenkamercommissie Gemert-Bakel – Laarbeek wordt jaarlijks door beide gemeenten gefinancierd door middel van een bijdrage van € 1,00 per inwoner. In de praktijk blijft er jaarlijks geld over van dit budget maar omdat onderzoeken van de rekenkamercommissie vaak ook jaar overschrijdend zijn is in het convenant geregeld dat maximaal de helft van het jaarbudget overgeheveld wordt naar het volgende jaar ad € 26.000.
Het restant bedraagt € 17.000. Het voorstel is om dit bedrag naar rato te verdelen tussen Gemert-Bakel (€ 10.000) en Laarbeek (€ 7.000). Voorgaande nemen we mee in de resultaatbestemming.

0.2 Burgerzaken (voordeel + 64.000)

Overige kosten bevolking (voordeel + 17.000 waarvan incidenteel + 12.000 en structureel + 5.000)
Deze overige kosten (post, drukwerk enz) fluctueren in de jaren. Gemiddeld kan deze post structureel afgeraamd worden met  € 5.000.

Secretarieleges (voordeel + 47.000 incidenteel + 69.000 en structureel - 22.000)
Reisdocumenten
Het ministerie heeft een rekenmodel gemaakt waarmee wij een schatting hebben gemaakt voor het aantal aanvragen voor 2019. Nadien is een tweede rekenmodel gemaakt dat meer aansloot bij de werkelijkheid. Daarmee zouden meer documenten worden aangevraagd dan bij het eerste rekenmodel. We zijn uitgegaan van een voorzichtige raming na het eerste rekenmodel. Daarnaast is er in 2019 strenger omgegaan met identiteitsfraude. Personen die documenten "geleend" en uitgeleend hebben, moesten hun documenten inleveren. Zij hebben opnieuw documenten moeten aanvragen. Tot slot is een tendens dat meer vermissingen worden gerapporteerd doordat een nieuw document makkelijker kan worden verkregen. Er is namelijk geen proces-verbaal meer van de politie nodig en hierdoor is er geen boete. Door bovenstaande mutaties is er incidenteel voordeel ontstaan van € 35.000.

Rijbewijzen
Oorspronkelijk was begroot dat er meer inkomsten zouden zijn. Aangezien in 2018 minder rijbewijzen zijn afgegeven, zijn de te verwachten inkomsten omlaag bijgesteld. Nu blijkt dat er in 2019 weer meer rijbewijzen zijn afgegeven dan in 2018. Er zijn altijd schommelingen in de afgifte van rijbewijzen. Er zijn meer afgiften vanwege het verlopen van de code 95 (voor beroepschauffeurs die voorheen geen code 25 nodig hadden in verband met hun leeftijd maar nu wel). Daarnaast is ook hier een tendens dat er meer vermissingen worden gerapporteerd doordat een nieuw document makkelijker kan worden verkregen. Dit heeft geleid tot een incidenteel voordeel van € 38.000.

Bevolking en burgerlijke stand
Er is geen bedrag geraamd voor afdrachten Verklaringen omtrent het gedrag (VOG) terwijl er wel rijksleges worden afgedragen. De inkomsten van de VOG zijn fors gedaald doordat er ongeveer 45 % minder aanvragen via de gemeente lopen. Bedrijven kunnen steeds meer zelf (zonder tussenkomst van de gemeente) een VOG aanvragen.
Er is vanaf 2017 een forse afname (met 80%) van aanvragen uittreksels BRP en Burgerlijke stand. In 2018 was de daling ook al groot en er is geen rekening gehouden met de raming. De daling is het gevolg van lastenvermindering voor de burger. Daar waar vroeger voor huwelijk of school uittreksel nodig waren, is dit nu niet meer zo. Vooralsnog gaan we er vanuit dat dit een structureel nadeel is van -/- € 22.000.

7.2 Riolering (nadeel - 89.000)

Minder dekking in de exploitatie vanuit de egalisatievoorziening rioolheffing (nadeel - 400.000 incidenteel)
Het taakveld riolering is een gesloten exploitatie waardoor dit onderdeel geen invloed mag hebben op het exploitatiesaldo. In 2019 zijn per saldo de lasten lager dan de baten met als gevolg dat daadwerkelijk minder onttrekking mag plaatsvinden uit de voorziening riolering dan geraamd was. Deze lagere onttrekking uit de voorziening riolering leidt tot minder dekking in de exploitatie.

Minder advieskosten (voordeel + 21.000 incidenteel)
De meeste adviezen waren voor de projecten en zijn daar ook verantwoord.

Verbeteren onderhouden meetpunten (voordeel + 18.000 incidenteel)
Dit jaar heeft er geen onderhoud plaats gevonden aan de grondwater meetpunten.

Jaarlijkse onderhoudskosten grondwatermeetnet/waterketen (voordeel + 53.000 incidenteel)
Onderhoud is doorgeschoven naar 2020.

Opheffen knelpunten watersysteem (voordeel + 15.000 incidenteel)
In 2019 was het maar gedeeltelijk nodig om knelpunten van het watersysteem op te lossen.

Maatregelen grondwater (voordeel + 15.000 incidenteel)
Het niveau van het grondwater is de afgelopen jaren laag geweest, hierdoor zijn er geen maatregelen nodig geweest.

Controle en handhaving hemelwaterverplichting (voordeel + 26.000 incidenteel)
In 2019 was er nog geen verplichting om bij uitbreiding verhard oppervlak regenwater op eigen terrein te bergen. Hierdoor hoefde er in 2019 nog geen controle uitgevoerd te worden door ODZOB bij het verlenen van de vergunning en uitvoering.

Opbrengst rioolheffing (voordeel + 117.000 incidenteel)
De meeropbrengst wordt vooral veroorzaakt dat er meer heffingseenheden zijn dan waarmee rekening is gehouden. Daarnaast zijn er nog meer opbrengsten uit 2018 met betrekking tot rioolheffing voor niet-woningen dan we in 2018 voorzien hadden.

7.3 Afval (nadeel - 104.000)

Opbrengst afvalstoffenheffing (nadeel - 104.000 incidenteel)
In december 2018 heeft uw raad de variabele tarieven voor container-inzameling verlaagd, om daarmee afvalscheiding en –vermindering te stimuleren. Hierdoor zijn er minder containers aangeboden die per stuk ook minder opleverden. Dit heeft geleid tot een nadeel op de inkomsten van de afvalstoffenbegroting van € 106.000. Omdat uw raad de tarieven in december 2019 weer opnieuw vastgesteld heeft, is het op dit moment nog niet te voorspellen of dit structureel is en gaan we er vooralsnog vanuit dat het incidenteel is. Mocht dit anders zijn dan informeren we uw raad daarover in de tussentijdse rapportage.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 07/01/2020 13:19:31 met de export van 07/01/2020 13:16:15