Jaarrekening 2019

5. Gezondheid, welzijn, zorg en onderwijs

Taakvelden

Gezondheid, welzijn, zorg en onderwijs

Bedragen x € 1.000

Taakveld

Omschrijving

Primitieve begroting 2019

Gewijzigde begroting 2019

Rekening 2019

Afwijking

4.2

Onderwijshuisvesting

lasten

555

821

626

194

baten

802

396

-406

saldo

-554

-18

-230

-212

4.3

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

lasten

942

787

749

38

baten

73

149

160

11

saldo

-869

-638

-589

50

5.1

Sportbeleid en activering

lasten

219

248

221

27

baten

10

19

57

38

saldo

-209

-228

-164

65

5.2

Sportaccommodaties

lasten

899

897

952

-55

baten

249

205

205

1

saldo

-650

-692

-746

-54

5.3

Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

lasten

187

213

200

13

baten

1

1

-1

saldo

-186

-212

-200

12

6.1

Samenkracht en burgerparticipatie

lasten

2.501

2.783

2.502

281

baten

246

246

226

-20

saldo

-2.255

-2.537

-2.276

261

6.2

Wijkteams

lasten

1.207

2.099

2.201

-102

baten

saldo

-1.207

-2.099

-2.201

-102

6.6

Maatwerkvoorzieningen (WMO)

lasten

424

459

563

-104

baten

153

93

89

-5

saldo

-271

-366

-474

-108

6.71

Maatwerkdienstverlening 18+

lasten

2.925

2.794

2.777

17

baten

saldo

-2.925

-2.794

-2.777

17

6.72

Maatwerkdienstverlening 18-

lasten

159

101

92

9

baten

saldo

-159

-101

-92

9

6.82

Geëscaleerde zorg 18-

lasten

4.684

4.442

4.098

344

baten

saldo

-4.684

-4.442

-4.098

344

7.1

Volksgezondheid

lasten

782

780

790

-10

baten

saldo

-782

-780

-790

-10

0.10.5

Mutaties reserves programma 5

lasten

24

663

277

386

baten

543

559

525

-34

saldo

520

-104

248

352

Totaal programma

lasten

15.507

17.086

16.046

1.041

baten

1.276

2.075

1.659

-416

saldo

-14.231

-15.012

-14.387

625

Analyse verschillen

4.2 Onderwijshuisvesting (nadeel - 212.000)

Verkoop schoolwoningen (nadeel - 285.000 incidenteel)
De opbrengst van de verkoop van schoolwoningen was lager dan ingeschat was.

Kapitaallasten (voordeel + 67.000 incidenteel)
Doordat begrotingstechnisch rekening is gehouden met 1% rentedoorrekening en in de werkelijkheid 0,5% rente doorrekening is doorgevoerd vanwege nacalculatie, ontstaat er een voordeel op dit taakveld.

4.3 Onderwijsbeleid en activering (voordeel + 50.000)

Leerlingenvervoer (voordeel + 30.000 incidenteel)
Vorig jaar is door de accountant geadviseerd om meer grip te krijgen op de controleerbaarheid en correctheid van de facturen van de vervoerder. In samenwerking met de vervoerder zijn beheersmaatregelen genomen die hebben geleid tot onder andere een daling in de vervoerskosten.

5.1 Sportbeleid en activering (voordeel + 65.000)

Regeling specifieke uitkering stimulering sport (SPUK) (voordeel + 44.000 structureel)
Door veranderende wetgeving is het uitoefenen van sport geen ondernemingsactiviteit. Hierdoor kunnen gemeenten niet meer de btw kosten verrekenen en zal de btw op sport kostprijsverhogend werken. Om dit te compenseren kunnen gemeenten een SPUK-aanvraag indienen. Voor de gemeente Laarbeek bedraagt deze € 44.000. Deze uitkering is tot 2023 waarna gekeken wordt of deze verlengd wordt. Technisch is dit dan een structurele inkomst maar is erg wisselend in bedrag.

Inzet sportcoach bij verenigingen (voordeel + 16.000 incidenteel)
In 2019 is de functie “Buurtsportcoach” in het laatste kwartaal ingevuld. Hierdoor is in 2019 minder ingezet op de verenigingsondersteuning. Uiteraard zal dit in 2020 weer volledig worden ingezet.

5.2 Sportaccommodaties (nadeel - 54.000)

Minder huur sportaccommodaties (nadeel - 15.000 incidenteel)
Er is minder huur ontvangen dan we voorzien hadden.

Hogere kosten sportvoorzieningen (nadeel - 34.000 structureel)
Deze stijging van de kosten is vooral te verklaren dat we de btw sinds 2019 niet meer mogen verrekenen vanwege het nieuwe sportbesluit dat het uitoefenen van sport niet meer als een ondernemingsactiviteit gezien mag worden. Daar tegenover worden de gemeente gecompenseerd door de regeling specifieke uitkering sport stimulering (SPUK). Zie ook de relatie met beleidstaak 5.1.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie (voordeel + 261.000)

Statushouders (voordeel + 40.000 incidenteel)
In 2019 zijn minder statushouders in Laarbeek gehuisvest dan dat we als taakstelling hadden opgelegd gekregen. Dit betekent ook minder participatieverklaringstrajecten.

Dotatie voorziening onderhoud brede scholen (nadeel - 26.000 incidenteel)
Het budget “onderhoud brede scholen” is in 2019 incidenteel afgeraamd (va de 2eTR2019; raadsbesluit 7-11-2019). Dat hangt samen met vertraging in het maken van werkafspraken met de schoolbesturen. Door het incidenteel aframen in 2019 is dit restant betrokken bij het uiteindelijk geraamde exploitatieresultaat 2019. De middelen zijn voor 2019 dus beland in het resultaat van de Jaarrekening 2019. In 2019 waren er uiteindelijk toch noodzakelijke uitgaven voor de brede scholen aan de orde. Deze zijn geboekt van de voorziening brede scholen. Om deze voorziening alsnog te voeden, en een negatieve voorziening te voorkomen, was het noodzakelijk te doteren aan de voorziening vanuit de exploitatieruimte. De begroting 2020 voorziet structureel in een budget “onderhoud brede scholen” van € 25.000.

Voorschoolse voorzieningen peuters (voordeel + 99.000 incidenteel)
Uitbreiding VVE voorzieningen in Laarbeek waren gepland in 2019 maar zijn doorgeschoven naar 2020. Daar is een nieuw budget beschikbaar waardoor dit budget kan vrijvallen.

Wmo (voordeel + 44.000 incidenteel)
Vanuit het rijk zijn middelen beschikbaar gesteld om richting te geven aan steeds meer ambulante ondersteuning bij personen met een psychische kwetsbaarheid. De GGZ stoot steeds meer intramurale ondersteuning af. In 2019 zijn de meerkosten van deze ambulantisering uit reguliere zorgkosten betaald. Vanaf 2020 zal dit budget worden ingezet om de ondersteuning rondom deze doelgroep efficiënter in te richten, door gebruik te maken van het voorliggend veld. Hierdoor ontstaat er een voordeel van € 16.000.
Vanuit het budget subsidie Gespecialiseerde thuisbegeleiding worden de diensten van Savant betaald. Savant ontvangt 1 subsidie om diensten te financieren vanuit de jeugdwet en de Wmo. Op basis van deze facturen is niet altijd helder welke diensten op basis van de jeugdwet worden verleend en welke diensten op basis van de Wmo worden verleend. In 2019 is incidenteel minder geleverd dan eerdere jaren, waardoor de volledige subsidie uit het budget opvoedondersteuning Savant betaald is.

Minder kapitaallasten (voordeel + 45.000 incidenteel)
Begrotingstechnisch zijn de kapitaallasten met 1% doorgerekend. Door nacalculatie is in de werkelijk 0,5% doorgerekend wat een incidenteel voordeel oplevert.

6.2 Wijkteams (nadeel - 102.000)

Cliëntondersteuning WMO (nadeel - 24.000 incidenteel)
Dit betreft een wettelijke taak, waarvoor subsidie verleend wordt aan de LEVgroep. Daarnaast is er een onafhankelijk zorgadviesbureau gecontracteerd dat tevens rekeningen indient op basis van de cliëntondersteuning die zij biedt. In 2020 zijn er bepaalde subsidies geschrapt om de overschrijding te verkleinen. Het gaat om de subsidie aan Stichting Zelfhulp en het activiteitenbudget Vierbinden. Deze subsidies komen ten laste aan een andere post, waar wel budgetruimte aanwezig is.

Eerste lijnsloket (nadeel - 82.000 incidenteel)
Bij het lokaal maatwerkbudget is een overschrijding van € 60.000. Dit komt voornamelijk vanuit de keuze om zoveel mogelijk lokaal de regie te houden op de uitvoering. Dit beperkt de uitgaven op jeugd bij de GR Peelgemeenten.
Daarnaast is er een overschrijding van € 22.000 bij de pilot gedragsdeskundige. Dit komt omdat er nog kosten uit 2018 in 2019 gefactureerd zijn.

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)(nadeel - 108.000)

Materiële voorzieningen voor gehandicapten (nadeel - 104.000 incidenteel)
De kostenstijging is een gevolg van de ontwikkeling van het aantal voorzieningen en van indexering. We zien in 2019 een stijging van het aantal voorzieningen, met name de hulpmiddelen via Medipoint. Deze stijging is waarschijnlijk het gevolg van de invoering van het abonnementstarief eigen bijdrage.

6.82 Geëscaleerde zorg 18- (voordeel + 344.000)

Jeugdzorg (voordeel + 334.000 incidenteel)
Extra kosten uit 2018 - € 22.800 en minder kosten in 2019 € 300.300.
De verklaring van deze cijfers worden via kwartaalrapportages aan uw raad toegezonden. Via de 2e tussentijdse rapportage 2019 is begrotingstechnisch tot en met de 2e kwartaalrapportage van de GR Peelgemeenten verwerkt in de begroting. De 3e en 4e rapportage van de GR Peelgemeenten zijn via een RIB naar uw raad toegezonden maar hebben de begroting daar niet op aangepast.
Bovenstaande budgetten gaan over de budgetten via de GR Peelgemeenten. Daarnaast zijn er binnen dit taakveld budgetten buiten de GR gemeenten zoals budget sociaal team Laarbeek. In totaal is hier 66.000 minder uitgegeven dan voorzien was. De reden is vooral dat een aantal begrote posten alsnog uit een ander budget betaald zijn. Zo is er bij taakveld wijkteams een overschrijding ontstaan bij het budget Eerste lijnsloket.

0.10.5 Mutaties reserve programma 5 (voordeel + 352.000)

Algemene reserve (voordeel + 386.000 incidenteel)
Omdat de verkoop van de schoolwoningen minder resultaat was dan voorzien was, wordt er ook minder gestort in de algemene reserve. Zie ook taakveld 4.2 in programma 4.

Reserve sociaal domein (nadeel - 25.000 incidenteel)
Uit de resultaatbestemming jaarrekening 2018 is besloten om een gedeelte te laten dekken door de reserve sociaal domein. Hiervoor is het gehele saldo van deze reserve ingezet. Hierdoor kan deze begrote onttrekking niet meer plaats vinden.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 07/01/2020 13:19:31 met de export van 07/01/2020 13:16:15